Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About

Tutorial ini akan menunjukkan anda cara-cara nak masukkan label kedalam blog anda. Label berfungsi sebagai pembahagi dan digunakan untuk mengketegorikan posting blog anda.

1. Login ke akaun blog anda.

2. Bila dah login sila klik Edit post.

















3. Bila page Edit post dah kelihatan klik kotak-kotak kecil pada posting mengikut kategori yang sesuai bagi posting anda, sebagai contoh blog Http://hahahavideo.blogspot.com ada 4 kategori atau label iaitu, Funny, Ceramah berjenaka, Drama, dan kartun lawak. Didalam setiap label ada banyak posting didalamnya.

















4. Bila anda dah klik posting yang hendak anda labelkan, anda lihat di ruang atas posting anda anda dapat lihat menu Label Action, klik Label Action dan klik New Label. dan menu Enter the new label akan kelihatan, dan anda namakan lebel anda mengikut kesesuaian, Sebagai contoh posting saya yang ini saya nak lebelkannya sebagai sedih dan klik ok.














5. Sekarang disebelah posting anda ada tajuk label yang kelihatan. Sebagai contoh tadi saya namakan label saya sedih, Jadi tajuk label saya adalah sedih.

Sekarang saya akan ajar bagaimana label ini berfungsi, label ini hendaklah dimasukkan sebagai gadjet.

1. Klik Design.

2. Klik Add gadget, kemudian pilih Labels.

3. Tetingkap Configure labels akan kelihatan seperti dibawah, anda boleh mencuba sama ada hendak label anda berbentuk List atau Cloud. Saya memilih List, dan kemudian klik Save.


3. Kemudian viewlah blog anda untuk melihat hasilnya, dibawah adalah contoh Labels blog saya yang saya buat tadi.

Selamat mencuba.

0 Comments:

Post a Comment