Site Network: Home | Blogcrowds | Gecko and Fly | About

Salam semua, tutorial aku kali ini, aku nak ajar anda semua cara membuat links posting berbentuk thumbnail mengikut kategori label atau dalam bahasa Englishnya disebut Automatic Featured Category agar carian posting anda kelihatan lebih teratur dan senang untuk dilayari. Contoh links posting berbentuk thumbnail adalah seperti disebelah.

Caranya tak susah mana pun, cuma anda kena tambah code html pada theme blog anda, caranya ikut step dibawah. Tapi akan jadi susah jika anda tersalah edit code.

Sebelum anda mengubahsuai atau menambah code html pada theme blog anda, harap anda backup dulu blog anda tersebut, ini untuk mengelakkan theme anda menjadi rosak dan menyebabkan blog anda menjadi cacat. Untuk backup blog anda sila ikut langkah-langkah untuk Backup Theme disini.

Cara-cara untuk buat posting thumbnail mengikut kategori atau Automatic Featured Category 

1. Mula-mula sekali login akaun blog anda ( Masa nak backup tadi dah login kan? )

2. Bila dah login, klik Design

















3. Kemudian klik Edit HTML


















4. Seterusnya anda klik menu edit > find ataupun tekan kekunci Ctrl > F, untuk mengeluarkan tools find. Apa bila dah keluar, anda search code ]]></b:skin>.


















5. Bila anda dah jumpa code tersebut, sila copy dan pastekan code dibawah ini diatas code ]]></b:skin>.



6. Seterusnya anda cari pula code </head>



7. Bila dah jumpa, copy dan pastekan code dibawah ini diatas code </head> yang anda search tadi.

8. Seterusnya save templates anda.

Untuk langkah yang seterusnya, anda hendaklah labelkan posting anda mengikut kategori, untuk belajar buat label kategori klik sini. Apabila anda sudah membuat Labels pada posting anda, sekarang kita  masukkan pula gadget Automatic Featured Category.


1. Klik Design.

2. Klik Add gadget, pilih HTML / JavaScript.



















3. Kemudian copy dan pastekan code dibawah ini kedalam Configure HTML / JavaScript.
dan tukarkan perkataan NAMA LEBEL kepada nama label anda.

4. Sebagai contoh nama labels untuk blog saya yang ini adalah Posting bulan 8. Kemudian klik save. Sekarang anda boleh view blog anda dan tengok hasilnya.

Hasil Automatic Featured Category di blog saya.
















Selamat mencuba. Jika anda tidak faham dengan tutorial saya ini, bolehlah ajukan soalan di Fb group Blogger Tutor Malaysia.

0 Comments:

Post a Comment